UX Lab

Wat is een user experience living lab of usability lab?

Een user experience lab (of usability lab) wordt gebruikt om testen uit te voeren met eindgebruikers van een product of systeem. Gedurende de test wordt in kaart gebracht hoe de gebruiker het product of systeem ervaart en gebruikt. Gebruikers worden tijdens de interactie geobserveerd. Hun interacties en reacties zijn belangrijk, omdat de bruikbaarheid/gebruiksvriendelijkheid van een product of systeem vaak de sleutel is tot het succes ervan.

Dankzij de subsidies voor onderzoekinfrastructuur van VLAIO/VLHORA beschikken we overeen state-of-the-art UX-lab. Het is een fysieke ruimte uitgerust met de meest geavanceerde software en de laatste nieuwe digitale toestellen voor het testen van gebruikerservaringen. Het lab ademt een comfortabele huiselijke sfeer uit, zodat testers zich thuis en ontspannen voelen om betrouwbare testresultaten te garanderen. De ruimte is ingericht als huiskamer en bureau. Dankzij sensoren, een one-way mirror, camera’s en microfoons worden testers onopvallend gemonitord.

Het hart van het lab is een uitgebreide set van biosensoren die gegevens over het menselijke gedrag verzamelen. De bijhorende software analyseert deze op basis van complexe algoritmes en zet deze om naar leesbare en bruikbare data. Wij hebben gekozen voor de software van iMotions. Deze biedt een alles in één oplossing aan met diverse mogelijkheden om sensoren te combineren in één onderzoek. 

Menselijk gedrag is complex. Het is een samenspel van bewuste en onbewuste reacties. We kunnen dit gedrag monitoren met specifieke apparaten. In ons lab zijn de volgende toestellen aanwezig zijn:

Eye Tracking

Eye tracking

Het menselijk brein reageert sterk op visuele invoer. Met eye-tracking kan je nagaan waar de gebruiker echt naar kijkt en hoelang deze ernaar kijkt. Tevens wordt ook de verwijding van de pupillen gemeten om waardevolle inzichten te verkrijgen over bijvoorbeeld interesse, opwinding of stress. Wij hebben 2 toestellen die het mogelijk maken om gedetailleerde eye-tracking gegevens te verzamelen van grotere schermen (computer en tv-schermen) en kleinere schermen (tablet en telefoonschermen). Daarnaast beschikken we ook over een eye-tracking bril die kan gebruikt worden in bijvoorbeeld een werkomgeving of het verkeer. Als laatste is er ook een VR-set met ingebouwde eye-tracking, waarmee we dus in een VR of AR-omgeving kunnen bepalen waar de gebruiker aandacht voor heeft.

Facial expression recognition

Gezichtsherkenning komt de laatste tijd wel regelmatig in de media. Wij gaan nog net een stapje verder. Met een hoge resolutie camera kan je het gezicht en de gelaatsuitdrukkingen in beeld brengen. Software algoritmes kunnen op basis van vastgelegde modellen de gezichtsuitdrukkingen analyseren en bepalen of de gebruiker bijvoorbeeld verrast, blij of gefrustreerd is (en nog veel meer!). Deze manier van analyseren geeft slechts een basisinzicht maar een niet (of weinig) opdringerige methode in tegenstelling tot GSR/EEG (zie verder).

Facial Expression
GSR Sensor

GSR

Galvanische huidreactie (GSR) sensor meet de emotionele reactie van onze huid op invloeden vanuit onze hersennen. In feite zijn het de zweetklieren in onze huid die reageren en zorgen voor een hogere geleiding die kan bepaald worden met een GSR-sensor. GSR-opnames blijken in combinatie met EEG (zie verder) extreem krachtig te zijn om onbewuste emotionele reacties van het menselijke gedrag waar te nemen.

EEG

Elektro-encefalogram (EEG) is een neuro-techniek die hersenactiviteit elektrisch meet met behulp van draagbare sensoren (headset). Een EEG vertelt welke delen van de hersenen actief zijn terwijl een gebruiker een taak of test uitvoert. Deze techniek onthult inzichten in de betrokkenheid, motivatie, frustratie en cognitieve werklast van de gebruiker tijdens een test.

ECG

Wat kan je doen met een user experience living lab?

In de voorgaande omschrijving staan er reeds enkele toepassingen opgenoemd. Met de apparatuur van het usability lab gaan we bijvoorbeeld op onderstaande vragen een antwoord kunnen bieden:

  • Hoe wordt de aandacht van de mens beïnvloed door geluiden of notificaties van bijvoorbeeld een mobiele telefoon?

  • Hoe beïnvloedt virtual reality in vergelijking met echte fysieke omgeving het menselijk gedrag?

  • Hoe beïnvloedt een website het stressniveau van de bezoekers?

  • Wat trekt de aandacht op een website? (en wat leest een bezoeker net niet?)

Het onderzoek dat kan verricht worden beperkt zich echter niet tot enkel ICT-toepassingen. We denken als voorbeelden aan:

  • Wat frustreert een fietser bij een tochtje door de stad? (Zowel in realiteit als in VR!)

  • Welke borden worden door automobilisten gezien en niet gezien?

  • Hoe verwerken automobilisten situaties in het verkeer?

  • Wat zijn de aspecten van een toespraak of les die blijven hangen en bepalend zijn?

Nog meer...

Naast het testen kan het ux-lab en het materiaal ook gebruikt worden om een prototype of proof-of-concept te maken. Of gewoon om eens de ervaring te ondergaan van een VR of AR-toepassing.

We beschikken over verschillende over zowel eenvoudige (Oculus, HTC vive) als high-end (HP Reverb en Microsoft Hololens) apparatuur.

Hoe verloopt de samenwerking?

Samenwerken kan in verschillende vormen.

Via Blikopener (https://www.blikopener.vlaanderen/) kan je gratis even komen proeven van de mogelijkheden.

Is je interesse gewekt, of heb je een concrete vraag? Dan bekijken we hoe u en uw bedrijf kunnen helpen.
De mogelijkheden gaan van een betalend contractonderzoek tot een proof-of-concept uitgewerkt door studenten.

Contactpersoon: Davy De Winne (davy.dewinne@odisee.be)

Scroll to Top